Update na wedstrijd dag 1

11 februari 2019 - Langebaan, Zuid-Afrika

Goede avond,

ja, want het is hier nu plaatselijke tijd maandagavond 23:43 uur. Iedereen in bed en dus even tijd en rust om onze ervaringen met jullie te delen. Vandaag wedstrijd 1 gehad. Het is nu al zeker, ze worden geen wereldkampioen. De oefendag was slecht , vandaag was ook slecht. Voorlaatste team na dag 1, nog moeilijk goed te maken. Het ergste is dat ze eigenlijk niet weten waardoor ze er niet in slagen om mee te doen met de concurrentie. Jurgen was vandaag 4de in zijn zone en dat is een mooi resultaat.  18 vissers per zone. Jurgen 4de, met twee 13de, één was 15de en één was 18de. Slecht dus ... maar een geluk, de wereld blijft draaien 😉

ik spoel een beetje terug in de tijd. Vorige week donderdag zijn wij dus naar Kaap de Goede Hoop gereden. Het was een avontuur op zich. We hadden al een minibus van thuis uit gehuurd om met het team naar de verschillende visplaatsen te gaan oefenen. Geert, Chris en ik gingen dus naar Kaap de Goede Hoop. Een kleine auto bijhuren dus voor 1dag. Maar doordat de bus op Geert zijn naam was geboekt kon hij geen tweede auto huren. Gelukkig had ik mijn rijbewijs en creditcard mee en zo konden we een auto huren . Maar ik moest dus ook rijden. Niet echt een probleem maat toch een uitdaging . Hier wordt links gereden. Je huurt dus een auto met het stuur rechts en het was bovendien nog een automaat . Maar dat was nog niets, na een km of 2, ben je al helemaal mee en dat ging goed. We hadden ook een gps gehuurd, want het is nu niet dat ik zomaar met een Engelse auto blindelings in Zuid-Afrika naar Kaap de Goede Hoop rijdt. Dit ging ongeveer 30 min. goed. Toen viel de gps uit. Bleek dat de batterij plat was en dat ding wilde van geen kanten meer opladen. Nu moet je weten dat ik bijna nooit op gps rijd. Ik schrijf altijd op een blaadje welke wegen ik achtereenvolgens moet volgen. Maar in Zuid-Afrika is dat natuurlijk niet nodig 🤪. Ik had wel enig idee , maar rond Kaapstad verander je 3 keer van autoweg en dat liep natuurlijk in de soep. We belandden bij een tankstation, maar wegenkaarten kennen ze hier niet. Gelukkig zat daar een man een koffietje te drinken. Hij kent de regio goed 😛 Na enige tijd noteren welke richtingen we achtereenvolgens moesten volgen, kwamen we tegen de middag aan bij de ingang van het natuurpark waarin Kaap de Goede Hoop zich bevindt. We waren om 8 u 30 vertrokken en het is ongeveer 200 km rijden. Het heeft dus wat voeten in de aarde gehad 🤦🏻‍♀️

Het was de moeite meer dan waard, indrukwekkend. De foto’s kan je al zien. Ik heb ook nog enkele filmpjes staan maar het lukt nu niet om ze te plaatsen.

zoals eerder gemeld was de volgende dag , vrijdag dus, de start van het wedstrijdprogramma Met de captain’s meeting. Op deze meeting, die om 14 uur begon werd RudI onwel en ging buiten een luchtje scheppen. De meeting duurde bijna 2 uur + 10 min stappen naar ons logement en Rudi was nergens te bespeuren. Bleek later dat hij al die tijd op het toilet in het centrum had gezeten (hevig braken en diarree) Lang verhaal kort, hij belandde in een ziekenhuis 15 km van hier met ernstige uitdroging maar om 23 u30 ‘s avonds was hij terug. Er is supergoed voor hem gezorgd en ze zijn hem van de receptie gaan terughalen. Hij was niet alleen, een 20 tal mensen hadden hetzelde probleem. Lang leve de reisbijstandsverzekering 👍

Door heel deze situatie is er verder die dag niets meer gedaan. Bovedien moesten we de nacht van vrijdag op zaterdag om 3 uur vertrekken met de bus naar luchthaven Kaapstad. Vlucht van 1u50 naar Johannesburg, openingsceremonie van de World Fishing Games, om 14 uur terug de bus op richting luchthaven, vliegen naar Kaapstad en bus terug naar ons resort . We waren terug rond 21 uur.

in Johannesburg hebben we enkel het Nelson Mandelaplein van dichtbij gezien maar het was zeker de moeite waard. Daar ontmoetten we ook andere Belgen die op anderen plaatsen langs de Zuid-Afrikaanse kust logeren. In totaal nemen aan deze World Fishing Games, 1800 mensen deel uit 50 verschillende landen. De foto’s kunnen jullie al zien, filmpjes volgen nog. na een optocht van een half uurtje kwamen we aan in een reuze grote zaal en na de nodige introductie werd land per land afgeroepen. We werden verzocht om recht te staan en van ieder volkslied werd een stuk gespeeld. Speciaal momentje ...

De dag erna was dus zondag en de eerste wedstrijd die eigenlijk een officiële oefenwedstrijd is, misschien nog meer voor de organisatie dan voor de vissers. De World Games zijn nl. geen gewoon WK. Er zijn meerdere disciplines op hetzelfde strand. Duo’s , damesteams, mannenteams en masterteams. Elk met een eigen klassement, niet evident .

Onze dagen zitten zo vol dat we daarnaast voor niets nog tijd hebben. Chris en ik zijn captain. Dit houdt in dat we tijdens de wedstrijd , 4 uur dus, van de ene naar de andere visser lopen (stappen dus 😊) om informatie uit te wisselen, alhoewel dat op dit moment niet echt loont ...  de bussen vertrekken ‘s morgens om 10 uur. Aas en lunchpakketten worden opgehaald en iedereen wordt beetje bij beetje afgezet op een deel van het parcours. Wedstrijd gedaan om 17 uur, het is 18 u 30 wanneer we terug zijn. Geen tijd om ons te verkleden want de captain’s meeting begint om 18 u 30. Daar wordt het dagklassement gemaakt. De captain’s zijn erbij om te zien of alles correct verloopt. Vandaag was het gedaan om 9 uur. Dan nog iets eten en het is avond 🤷🏻‍♀️

Sinds gisteren is er tussen 20 uur en 22 uur geen electriciteit . Er wordt dan een generator opgestart en dan is er weer licht. Daardoor is er ook altijd een pauze bij het maken van de uitslag . Dat gebeurt nl. op computer, en zonder electriciteit ...

Morgen wedstrijddag 2, we zijn benieuwd.

ik ga nu toch ook maar beter slapen. Het is ondertussen 00:46 uur en de wekker loopt om 7 uur af, we zijn ten slotte op vakantie hé 😂😂😂

grtjs en tot de volgende,

🤗🤗🤗 Carine 🤗🤗🤗

1. Panneels Guillaume:
    12 februari 2019
    Dank u Carine
  2. Rudy:
    12 februari 2019
    Dankjewel , boeiend avontuur !